Alhamdulillah & syukur sebab masih lagi diberi peluang untuk terus bernafas dan berbahagia bersama keluarga tersayang. Alhamdulillah.
Pagi ni baru masuk opis sejak meninggalkan untuk mengikuti kursus team building di Felda Residence Tekam, Jerantut, Pahang selama 3 hari. Best tau... Best sangat. Cubalah pergi, sekarang musim buah tapi belum masak. Korang pegilah time buah dah masak. Dapat makan free. Ada durian, rambutan, manggis, belimbing dan macam2 la. berbaloi kalau pergi sana musim buah ni.
Berpatah balik pada topik yang ingin diutarakan ini. Bab emel, Bila buka jer emel, tengok penuh jer emel dalam inbox. huhuhu.. belek punya belek, ada la satu emel ni yang xtau dari sapa dan ianya berbunyi begini:-
PERKARA-PERKARA YANG ANDA PATUT TAHU TENTANG BAJET PR
|
1. Tetap SATU BAJET
DEFISIT – walaupun seantero Pakatan Rakyat mendakwa bahawa bajet alternatif
2013 yang diumumkan baru-baru ini menggambarkan polisi kukuh ekonomi mereka,
menyokong penghapusan monopoli dan bakal mengimplementasi undang-undang
antipakat ("antitrust") yang mampan.
Dari segi angka, bajet
alternatif 2013 mensasarkan defisit sebanyak 3.5 peratus berbanding 4.3
peratus, dengan jumlah perbelanjaan sebanyak RM234 bilion melebihi pendapatan
sebanyak RM197 bilion.
Walaubagaimanapun, BN telah
merangka rancangan untuk mengurangkan kadar defisit ini dalam tempoh lima
tahun dengan sasaran 3.5 peratus menjelang 2015. Sasaran kerajaan untuk 2013
adalah sebanyak 4 peratus.
Kita tidak boleh melakukan
pengurangan atau melancarkan bajet berjimat cermat secara drastik, untuk
terus mengurangkan kadar defisit kepada 3.5 peratus tahun depan, tatkala
ekonomi global sedang gawat.
Sebaliknya, di dalam kegawatan
ekonomi global, setiap negara perlu berbelanja dalam beberapa aspek untuk
merangsang ekonomi domestik agar mampu bertahan menghadapi kesan-kesan
ekonomi global. Ini kerana ekonomi domestik Malaysia merangkumi lebih 70
peratus daripada KDNK (Jumlah pendapatan negara).
Malahan, Malaysia adalah salah
sebuah negara yang baru-baru ini mendapat pujian dari komuniti kewangan
antarabangsa kerana strategi serampang dua mata yang merangsang ekonomi dan
mengekalkan pertumbuhan pada kadar 5 peratus.
Pakatan Rakyat juga sebenarnya
mengakui dalam bajet alternatif 2013, mereka tidak dapat melancarkan lebihan
bajet tahun depan walaupun mereka menghentam kuat kadar hutang negara
masakini.
2. Pakatan Rakyat (PR)
juga mendakwa mereka akan menyelesaikan isu perumahan mampu milik dengan
menubuhkan Lembaga Perumahan Kebangsaan untuk melaksanakan projek-projek
perumahan mampu milik secara besar-besaran di seluruh negara.
Bukan setakat itu sahaja,
malahan PR juga berkata mereka akan menghentikan beberapa projek-projek
penting serta agensi-agensi yang digerakkan di bawah pentadbiran Dato' Seri
Najib seperti pembangunan tanah Institut Penyelidikan Getah di Sungai Buloh
dan juga agensi pembangunan strategik 1MDB.
PR mencadangkan penggabungan
1MDB dengan Khazanah, di samping mendakwa bahawa pembaziran berlaku apabila
kedua-dua agensi ini mempunyai objektif yang sama, selain daripada menetapkan
polisi-polisi dividen minimum sebanyak RM2 bilion ke atas Khazanah.
Walaubagaimanapun, sekiranya
kita membuat kajian secara mendalam, usaha PR untuk menubuhkan Lembaga
Perumahan Kebangsaan ini sebenarnya telah pun dilaksanakan oleh kerajaan
melalui 1PRIMA, yang merupakan sebahagian daripada inisiatif untuk
menyediakan perumahan mampu milik lebih baik kepada golongan berpendapatan
rendah.
Bajet PR tidak realistik
apabila mereka mahu menghentikan pembangunan tanah Institut Penyelidikan
Getah di Sungai Buloh dan juga 1MDB kerana ini mendatang implikasi kepada
ekonomi negara.
Di Lembah Kelang, di mana
tanah semakin penuh, salah satu cara untuk kerajaan menyediakan perumahan
mampu milik adalah dengan melepaskan lebih banyak tanah kerajaan untuk
membina rumah.
Tidak ada lagi tanah kerajaan
di Lembah Kelang untuk menampung permintaan perumahan selain daripada tanah
milik Institut Penyelidikan Getah tersebut.
Patutkan pembangunan seperti
ini dihentikan dan bagaimana pula nasib beribu-ribu buah rumah baru, yakni
rumah-rumah dalam anggaran RM500,000 ke bawah. Bukankah ini bakal membawa
implikasi buruk kepada ekonomi negara?
Satu lagi kelemahan dalam
cadangan mereka adalah persoalan bagaimana persaingan boleh dipupuk sekiranya
1MDB dan Khazanah digabungkan?
Sebab utama kenapa 1MDB
ditubuhkan adalah untuk memupuk persaingan antara Khazanah dan 1MDB, kerana
persaingan ini mampu merangsang kecekapan dan prestasi untuk membawa pulangan
yang lebih mantap kepada kerajaan.
3. PR juga menyatakan
hasrat mereka untuk menaikkan royalti minyak sehingga 20 peratus kepada
negeri-negeri pengeluar minyak.
Di atas kertas, memang nampak
enteng. Tidak ramai yang sedar bahawa dalam mana-mana urusan perniagaan,
sebaik sahaja kontrak ditandatangani, ia kekal terikat – tidak kiralah apa
juga hasilnya. Kecuali, sekiranya kedua belah pihak bersetuju untuk
menamatkan perjanjian tersebut yang berdasarkan kepada kefahaman yang mutual.
Dan paling penting terdapat
“Penalty Clause” yang boleh mengakibatkan kerugian besar kepada PETRONAS
apabila kontrak tersebut tidak dipenuhi atau dipersetujui oleh mana-mana
pihak.
Kerajaan-kerajaan negeri kini
menerima 5 peratus royalti minyak, hasil dari perjanjian yang telah dibuat
lebih 40 tahun dahulu. Dan tambahan pul setiap negeri mempunyai hak untuk
menyimpan hasil kutipan cukai di negeri masing masing. Ini tidak termasuk
pembiayaan projek-projek daripada Kerajaan Persekutuan tidak kira negeri
tersebut dikelola oleh Pakatan ataupun Barisan.
Pembiayaan-pembiayaan melalui
pembayaran produk-produk petroleum kepada kerajaan Persekutuan dan negeri
dibuat mengikut sebuah Kontrak Perkongsian Pengeluaran (PSC).
Kontrak terserbut telah
ditandatangani antara PETRONAS dan rakan-rakan kongsi asingnya seperti Shell,
ExxonMobil dan lain-lain.
Dengan meminda kadar
pengeluaran, akan menjurus keadaan kepada rundingan semula antara PETRONAS
dan rakan-rakan kongsi PSCnya yang lain. Tambahan pula, kontrak ini termaktub
untuk satu jangka waktu tertentu, dan sebarang usaha untuk meminda
kriteria-kriteria kontrak ini akan menghancurkan minat dan keyakinan
syarikat-syarikat gergasi minyak asing ini.
Bukan setakat itu sahaja,
ramai yang tidak sedar bahawa Malaysia, melalui syarikat petroleum kebangsaannya
PETRONAS memiliki salah satu daripada kontrak perkongsian pengeluaran yang
paling adil dan efisyen di dunia.
PSC PETRONAS adalah yang
paling baik dengan syarat-syarat fiskal inovatif yang berlandaskan jumlah
progresif (Progressive Volume-Based). Ini membolehkan kontraktor-kontraktor
PSC untuk menambahkan lagi usaha-usaha dan komitmen mereka secara agresif
dalam menggiatkan semula dan memaksimakan potensi dari lapangan minyak
mereka.
Sepanjang tahun-tahun ini,
PETRONAS telah memperbaiki perjanjian-perjanjiannya melalui kontrak-kontrak
perkongsian risiko (RSC), mempelbagaikan lagi kontrak perkongsian pengeluaran
(PSC) yang asalnya diperkenalkan pada tahun 1976.
Bermula tahun lepas, PETRONAS
telah menyemak semula perjanjian tersebut sebagai PSC "enhanced oil
recovery" (EOR) yang melonjakkan kadar pengeluaran dari 26 peratus
kepada 40 peratus.
Sebagai sebuah perjanjian yang
berlandaskan prestasi, ia dibina di Malaysia agar rakyat Malaysia dan
rakan-rakan kongsi swasta mendapat manfaat dari lapangan-lapangan marginal
yang berjaya dan mendatangkan hasil yang lumayan ini.
Sekiranya anda mahu menaikkan
royalti minyak bermakna anda harus mengkaji semula segala
perjanjian-perjanjian sedia ada, yang memang berkesan dengan baik dalam
memberikan manfaat kepada kita.
|
|
4.
Pakatan mahu menurunkan cukai-cukai automatif sebanyak 20 peratus tahun
depan berbanding kadar masa kini antara 65 hingga 105 peratus.
Kita perlu memahami latar
belakang Dasar Automatif Negara. Ini kerana cukai-cukai yang tinggi ke atas
kereta; ia akan menjadi keterlaluan, merbahaya dan sangat mengganggu
sekiranya ia dikurangkan secara drastik.
Ia harus dilaksanakan dengan
berperingkat -- samada dilaksanakan di bawah satu jadual ujian atau pun
apabila kerajaan membuat keputusan.
Sebarang pindaan drastik
kepada satu rejim cukai sifar akan mengakibatkan gangguan yang besar terhadap
pasaran dengan harga-harga kereta yang sedia ada (sebagai contoh, kereta
second hand), dan dalam sesetengah kes, akan jatuh mendadak sehingga kurang
daripada separuh nilai masa kini.
Adalah lebih munasabah
sekiranya kadar cukai diturunkan sedikit demi sedikit melalui satu tempoh
waktu tertentu. Memanglah ia akan membebankan namun, adakalanya ini sahaja
jalan yang ada agar kesenangan dapat dikecapi kemudian hari.
Katakan, dalam tempoh 10 tahun
dengan sasaran untuk mengurangkan kesemua cukai ke atas kereta dalam tempoh
tersebut kepada 10 peratus dari kadar 85 peratus sekarang (untuk
kereta-kereta kebangsaan) dengan purata point 7.5 peratus setahun.
Sebuah kereta nasional
berharga RM50,000 sekarang akan berkurangan sebanyak RM2,000 dalam masa
setahun. Ini akan mengakibatkan gangguan yang minimal kepada kedua-dua
pasaran kereta baru dan terpakai, dan kejatuhan harga kereta ini akan lebih
mudah diterima oleh pemilik-pemilik kereta.
Bukan seperti penurunan
drastik 20 peratus yang dicadangkan oleh PR. Dengan penurunan drastik 20
peratus, bolehkah anda bayangkan betapa banyak gangguan bakal berlaku kepada
pasaran-pasaran kereta baru dan terpakai? Nilai kereta anda akan jatuh
sebanyak 20 peratus dalam sekelip mata.
Akibatnya anda tidak boleh
menjual kereta disebabkan perbezaan harga yang terlampau. Dan ini akan
mengakibatkan lebih banyak orang rugi (mungkin juga jatuh bankrap) kerana
penurunan harga kenderaan yang drastik.
5. PR juga telah
mencadangkan kajian semula ke atas semua kontrak-kontrak berkaitan MRT dengan
niat untuk membuat peruntukan semula perbelanjaan bagi mengembangkan sistem
rangkaian bas, dalam sasaran melengkapkan laluan-laluan LRT sedia ada dan
laluan MRT masa hadapan.
Ia berkata ia akan memberikan
tumpuan kepada Bus Rapid Transit (BRT) kerana ia adalah "sebuah
penyelesaian pengangkutan awam alternatif yang lebih efisyen dari segi
kewangan," dan menyarankan bahawa ia telah pun dilaksanakan di
bandaraya-bandaraya seperti Bogota, Colombia dan Johannesburg, Afrika
Selatan.
Walaubagaimanapun, apa yang
tidak disedari oleh PR adalah di bandaraya-bandaraya tersebut wujud kombinasi
sistem bas dan keretapi. Di bandaraya-bandaraya contoh untuk pengangkutan
awam seperti Tokyo dan Zurich pun, mereka meletakkan keretapi sebagai ciri
utama sistem pengangkutan awam mereka.
Implementasi BRT
sebenarnya telah pun dimulakan sejak 2009 di bawah Program Transformasi
Kerajaan (GTP) untuk pengangkutan awam. Laluan-laluan BRT telah diwujudkan
dari beberapa buah bandar-bandar satelit yang menghala ke KL dengan
menggunakan laluan bas berdedikasi. Pengurang masa perjalanan dari bandar ke
KL melalui BRT telah mencapai lebih daripada 50%.
Malah di bawah
GTP, Kerajaan sudah menambahbaik perkhidmatan LRT agar lebih meluas dan
selesa. Lebih dua juta penumpang di dalam tahun 2011 telah menikmati
penambahbaikan perkhidmatan ini tanpa kita sedari.
Projek MRT yang
dicadangkan oleh Kerajaan sudahpun bermula kerana ia perlu untuk memenuhi
permintaan penumpang dan juga disebabkan oleh faktor urbanisasi, dimana KL
akan mempunyai lebih daripada 9 juta penduduk pada tahun 2020, berbanding 6
juta pada tahun 2011.
6. Jika kita lihat secara
rawak, semua janji-janji Pakatan melalui Bajet Alternatif 2013 sudah
terkandung dalam inisiatif yang masih dan telahpun dijalankan oleh Kerajaan.
Terdapat juga beberapa idea baru, tetapi gagasan idea baru tersebut tidak
mempunyai impak maksima kepada rakyat Malaysia.
Contoh yang ketara
seperti yang terkandung di mukasurat 2, Bajet Alternatif 2013. Penjimatan
hasil penurun harga kereta yang mereka warwarkan selama ini, hanya mempunyai
nilai peningkatan RM70 bagi setiap rakyat Malaysia. Bagi mereka pula yang
mempunyai pinjaman PTPTN, jumlah penjimatan bagi setiap warganegara hanya RM
200. Tetapi berapa ramai yang layak mendapat pinjaman PTPTN?
Tambahan janji
mereka lagi adalah Special Teaching Allowance sebanyak RM500 kepada guru-guru
yang hanya mempunyai jumlah sebanyak 400,000 orang. Apa yang berlaku kepada
28 juta rakyat Malaysia yang tidak mendapat apa-apa bantuan atau penjimatan
daripada janji mereka?
Ini menunjukkan
perbezaan yang ketara daripada Bajet 2013 yang diumumkan oleh Perdana
Menteri. Banyak peruntukan bantuan atau tax relief yang diumumkan untuk
setiap kategori masyarakat (tua, muda, pelajar, pegawai kerajaan, dan
sebagainya), tetapi kita sebagai rakyat Malaysia masih alpa dan mudah ditipu
oleh propoganda Datuk Seri Anwar dan rakan-rakan.
Ini kerana semakin
hampir kita kepada Pilihanraya Umum ke-13, semakin ramai pihak yang akan
menyemarakkan kemarahan, dalam misi membuat kita alpa dengan apa yang ada di
sekeliling kita. Konsep kesyukuran kepada apa juga rezeki yang kita perolehi
(baik secara langsung atau tidak melalui bantuan Kerajaan) akan terhapus
dengan sewenangnya, jika kita tidak arif menilai secara objektif dengan apa
yang kita telah dan sedang menikmati.
Adakalanya
perubahan kehidupan yang kita inginkan itu datang dari usaha kita sendiri.
Telah banyak perubahan yang dijanjikan pada tahun 2008 oleh Pakatan di
Selangor, Pulau Pinang dan Kedah, persoalannya adakah kehidupan penduduk
telah berubah atau rezeki mereka melimpah ruah di bawah pemerintahan Pakatan
Rakyat?
Walau apa pun yang
tercetak dalam Bajet 2013 atau Bajet Alternatif 2013, hanya kita sebagai
rakyat yang layak menilai.
Kata orang
tua-tua...
Selidik dahulu
sebelum sokong,
Jangan sampai kena
kelentong!
* Rasanya semua dapat kot emel ni. Apakah?????
Tafsirlah sendiri..
|
Daripada : Ahmad [suara@anakmuda.info]
2 Oktober 2012
No comments:
Post a Comment