About Me

My photo
" Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya sama ada di bumi dan di langit dan Dialah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui"

Thursday, October 21, 2010

Andai kata..

andai kata bisa aku takluki hatimu,
akan ku bina istana bahagia 

andai kata bisa ku genggam hatimu,
akan ku titipkan namaku di hatimu

andai kata..
andai kata..
                                                    Ikan spesis piranha ini ditangkap ketika penggambaran River Monsters

Andai kata, spesis ikan ini terdapat di Malaysia, apa akan terjadi pada penduduk Malaysia??? hakikatnya, masa aku masih di sekolah rendah, hidupan harian kami sekeluarg adan juga orang kampung banyak bergantung kepada "Sungai buatan" yang mana fungsinya adalah menyalurkan air sungai tersebut kepada sawah bendang yang terdapat di sepanjang sungai buatan tersebut. Andai kata spesis ikan ini terdapat di dalam sungai tersebut, maka sudah ramai orang kampungku arwah/pupus dari muka bumi ini termasuklah aku. Ini kerana, memang dalam kehidupan seharian kami hanya bergantung kepada sungai tersebut . Ini kerana sungai tersebut adalah satu-satunya punca air bagi penduduk kampung untuk kegunaan harian sebagai air minuman, air basuhan kain, air untuk siraman pokok-pokok hiasan di rumah dan sebagainya. sememangnya air sungai tersebut banyak berjasa kepada kami sekampung. Rezeki juga melimpah-limpah hasil dari sungai tersebut. Selalunya, kalau kami adik beradik bergaduh, memang sungai itulah yang akan menjadi penyelamat kami. Sebabnya, bila kami adik beradik bergaduh, kami akan menyeberangi sungai tersebut untuk selamatkan diri masing2. maknanya sorang sebelah sini dan sorang sebelah sana. kan selamat situasi macam tu. kekadang bila bermain bersama kengkawan pun macam tu jugak. kalau tak nak dikejar atau tak nak kalah pada sesuatu permainan tu, memang kami terpaksa seberang sungai tersebut. Tapi musim yang paling seronok apabila musim buah-buahan. hehehe.. ini kerana dusun sesiapa yang ada di seberang sungai tersebut akan menjadi mangsa kami semua. rasanya xpe, tuan tanah pun ok coz kami makan bukan jual. hahhaha.. jahatkan?? itu zaman budak-budak. memang xleh nak lari dari aktiviti macam tu kalau duduk di kampung. sememangnya kampung adalah tempat yang terbaik untuk semua aktiviti yang banyak meninggalkan nostalgia kami semua. ramai kawan, banyak aktiviti, hubungan silatulrahim sesama orang kampung yang kuat dan utuh, dan sebagainya. andai kata, semua itu boleh diundurkan semula, mau saja aku kembali ke zaman itu. indah sangat zaman tersebut. walaupun sungai tersebut memakan sahabat baik abangku sendiri. Innalillah..(Semoga sahabat baik abangku ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. amin)

                                                Wade berhati-hati ketika bergambar dengan ikan harimau gergasi yang ditangkapnya

dan andai kata, sungai di kampungku terdapat ikan spesis ini, rasanya mau glamour juga kampungku itu di mata dunia tapi mintak simpang malaikat 44, xmaulah ikan ni ada kat Malaysia. Takut tengok gigi ikan tu... mau hancus tubuhku digigit ikan tersebut. tak nakkkkk..
ikan sebesar manusia. huhuhuhu.. agak-agak mau besar mana lagi ikan ini akan membesar yerr?? takut dan gerun. Aku selalu jugak layan siaran 550 - Nat, Geo wild yang banyak mengisahkan akan kehidupan binatang seperti di atas. memang banyak info yang terkandung di dalam siaran tersebut. banyak ilmu yang aku dapat dari rancangan tersebut. kekadang tak percaya pun ada coz ikan terlebih besar dari manusia itu sendiri.. kes naya nih kalau ada kat Malaysia!!!!








No comments:

Post a Comment