About Me

My photo
" Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya sama ada di bumi dan di langit dan Dialah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui"

Thursday, February 17, 2011

Info Berguna


Bayam duri
Nama Saintifik: Amaranthus spinosus L.
Famili: Amaranthaceae





Bayam duri sayuran tradisional yang sama seperti sayur bayam lain. Pembudidayaannya sama seperti sayur bayam yang lain.

Bagaimanapun, rasanya agak cengis sedikit dan kesat. Sayur ini dianggap sebagai ubat yang dapat mengurangkan demam, merangsang perpeluhan dan menambah pengeluaran susu ibu. Daunnya yang diramas digunakan untuk melembutkan kulit muka dan mengawal jerawat.

Herba semusim, setinggi 0.5-1 meter (m), bercabang banyak dan berduri tajam pada aksil daun. Batang lembut, berwarna hijau keunguan atau kemerahan, daun ovat, oblong-lan seolat, 5-12 cm panjang, 2-6 cm lebar dan berwarna hijau muda.

Infloresen spika, 5-10 cm panjang dan tumbuh pada aksil daun atau terminal. Bunga halus, bersesak-sesak pada spika, berwarna hijau atau hijau keputihan. Biji halus berwarna hitam.

Bayam duri mengandungi khasiat makanan yang tinggi. Dalam 100g bahagian yang boleh dimakan menqandunqi:
Air 93.1g, protein 2.3g, lemak 0.2g. karbohidrat 2.2g, serat 0.6g, kalsium 476mg, fosforus 62-71mg, ferum 1-2.2mg, natrium 6-8mg, kalium 471-575 mg,vitamin A 1100 IU, vitamin B1 0.04mg, vitamin B2 0.4mg, niasin 0.4-1.1 mg, vitamin C 28-116 mg.

Bayam duri jarang ditanam dan sering tumbuh liar di kawasan tanah terbiar. Pembiakannya adalah dengan cara penyemaian biji benih. Biji yang cukup masak disemai terus ke batas. Batas perlu mengandungi najis haiwan secukupnya dan bersaliran baik. Herba ini tidak memerlukan penjagaan yang rapi tetapi memerlukan air secukupnya.

1 comment: